Dreptul pacientului la informația medicală
- Pacientul are dreptul de a fi informat cu privire la serviciile medicale disponibile, precum şi la modul de a le utiliza.
- Pacientul are dreptul de a fi informat asupra identităţii şi statutului profesional al furnizorilor de servicii de sănătate.
- Pacientul are dreptul de a fi informat asupra regulilor şi obiceiurilor pe care trebuie să le respecte pe durata spitalizării.
- Pacientul are dreptul de a fi informat asupra stării sale de sănătate, a intervenţiilor medicale propuse, a riscurilor potenţiale ale fiecărei proceduri, a alternativelor existente la procedurile propuse, inclusiv asupra neefectuării tratamentului şi nerespectării recomandărilor medicale, precum şi cu privire la date despre diagnostic şi prognostic.
- Pacientul are dreptul de a decide dacă mai doreşte să fie informat în cazul în care informaţiile prezentate de către medic i-ar cauza suferinţă.
- Pacientul are dreptul de a fi informat într-un limbaj respectuos, clar, cu minimalizarea terminologiei de specialitate.
- Pacientul are dreptul de a cere în mod expres să nu fie informat şi de a alege o altă persoană care să fie informată în locul său. Rudele şi prietenii pacientului pot fi informaţi despre evoluţia investigaţiilor, diagnostic şi tratament, cu acordul pacientului.
- Pacientul are dreptul de a cere şi de a obţine o altă opinie medicală.
Consimțământul pacientului privind intervenția medicală
- Pacientul are dreptul de a refuza sau opri o intervenţie medicală asumându-şi, în scris, răspunderea pentru decizia sa; consecinţele refuzului sau ale opririi actelor medicale trebuie explicate pacientului.
- Când pacientul nu îşi poate exprima voinţa, dar este necesară o intervenţie medicală de urgenţă, personalul medical are dreptul să deducă acordul pacientului dintr-o exprimare anterioară a voinţei acestuia.
- În cazul în care pacientul necesită o intervenţie medicală de urgenţă, consimţământul reprezentantului legal nu mai este necesar.
- În cazul în care se cere consimţământul reprezentantului legal, pacientul trebuie să fie implicat în procesul de luare a deciziei atât cât permite capacitatea lui de înţelegere.
- Consimţământul pacientului este obligatoriu pentru recoltarea, păstrarea, folosirea tuturor produselor biologice prelevate din corpul său, în vederea stabilirii diagnosticului sau a tratamentului cu care acesta este de acord.
- Pacientul are dreptul de a consimți participarea sa în învăţământul medical clinic şi la cercetarea ştiinţifică.
- Pacientul are dreptul de a nu fi fotografiat sau filmat, cu excepţia cazurilor în care imaginile sunt necesare diagnosticului sau tratamentului şi evitării suspectării unei culpe medicale.
Dreptul la confidențialitatea informațiilor și la viață privată
- Toate informaţiile privind starea pacientului, rezultatele investigaţiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidenţiale chiar şi după decesul acestuia.
- Informaţiile cu caracter confidenţial pot fi furnizate numai în cazul în care pacientul îşi dă consimţământul explicit sau dacă legea o cere în mod expres.
- Pacientul are acces la datele medicale personale. Pacientul are dreptul de a desemna, printr-un acord consemnat în anexa la foaia de observaţie clinică generală, o persoană care să aibă acces deplin, atât în timpul vieţii pacientului, cât şi după decesul pacientului, la informaţiile cu caracter confidenţial din foaia de observaţie. În situaţia în care pacientul s-a aflat în imposibilitatea de a-şi exprima consimţământul cu privire la informațiile cu caracter confidențial şi a intervenit decesul acestuia, aceste informaţii pot fi accesate pe baza certificatului de calitate de moştenitor.
- Orice amestec în viaţa privată, familială a pacientului este interzis, cu excepţia cazurilor în care această imixtiune influenţează pozitiv diagnosticul, tratamentul ori îngrijirile acordate şi numai cu consimţământul pacientului.
Dreptul de a fi uitat
- Personalul medico-sanitar are obligaţia de a nu furniza distribuitorilor de asigurări informaţiile şi documentele privind evaluarea riscului pentru preluarea, respectiv menţinerea în asigurare a supraviețuitorilor de cancer.
Drepturile pacientului la tratament și îngrijiri medicale
- În cazul în care M Hospital este obligată să recurgă la selectarea pacienţilor pentru anumite tipuri de tratament care sunt disponibile în număr limitat, selectarea se face numai pe baza criteriilor medicale.
- Intervenţiile medicale asupra pacientului se pot efectua numai dacă există condiţiile de dotare necesare şi personal acreditat, cu excepția cazurilor de urgență apărute în situații extreme.
- Pacientul are dreptul la îngrijiri terminale pentru a putea muri în demnitate.
- Pacientul poate beneficia de sprijinul familiei, al prietenilor, de suport spiritual, material şi de sfaturi pe tot parcursul îngrijirilor medicale. La solicitarea pacientului, în măsura posibilităţilor, mediul de îngrijire şi tratament va fi creat cât mai aproape de cel familial.
- Pacientul internat are dreptul şi la servicii medicale acordate de către un medic acreditat din afara spitalului.
- Personalul medical sau nemedical din cadrul M Hospital nu are dreptul să supună pacientul nici unei forme de presiune pentru a-l determina pe acesta să il recompenseze altfel decât prevăd reglementările de plată din cadrul M Hospital.
- Pacientul poate oferi angajaților sau M Hospital plăți suplimentare sau donații, cu respectarea legii.
- Pacientul are dreptul la ingrijiri medicale continue până la ameliorarea stării sale de sănătate sau până la vindecare. Continuitatea ingrijirilor se asigură prin colaborarea și parteneriatul dintre diferitele unități medicale publice și nepublice, spitalicești și ambulatorii, de specialitate sau de medicină generală, oferite de medici, cadre medicale sau de alt personal calificat.
- Pacientul are dreptul să beneficieze de asistență medicală de urgență în program continuu.
- Pacientul are dreptul la medicină personalizată, pe baza recomandării medicale.
Obligațiile generale ale pacientului în cadrul M Hospital
- Pacientul va respecta întocmai tratamentul prescris, regimul dietetic și recomandările primite din partea personalului medical.
- Pacientul va oferi medicului și personalului medical toate informațiile relevante privind istoricul medical, afecțiunile de care suferă, intervenții/reacții precedente de ordin medical, starea de sănătate proprie, precum și orice alte informații, de orice natură (apartenența religioasă, valori și cutume culturale, etnice etc.) care pot afecta sau influența îngrijirea medicală și serviciile conexe furnizate de către M Hospital.
- Pacientul își va exprima acordul cerut de personalul medical în situațiile prevăzute prin legislație.
- Pacientul va informa personalul medical, întocmai şi la timp, cu privire la orice manifestare sau reacție la tratamentul/ medicamentele prescrise sau mâncarea consumată.
- Pacientul va respecta instrucțiunile indicate de personalul medical în legătură cu ora și modul de administrare a tratamentului.
- Pacientul va coopera în permanență cu medicul privind starea sănătății, fără să ascundă informații privind istoricul, afecțiunile și dosarul medical.
- Pacientul își va asuma întreaga responsabilitate pentru consecințele ce apar în cazul refuzului de a urma tratamentul, instrucțiunile și recomandările personalului medical.
- Pacientul va respecta normele de igiena personală, ambientul din cameră, păstrarea curățeniei și a liniștii in salon si pe holuri.
- Pacientul nu va provoca neînțelegeri sau altercații cu personalul medical sau alți pacienți, în situația în care există nemulțumiri, pacientul se poate adresa conducerii M Hospital.
- Pacientul va menține integritatea bunurilor din patrimoniul M Hospital şi va folosi cu grijă și corect instalațiile electrice, sanitare, piesele de mobilier, alte facilități la dispoziție (în caz contrar, au obligația plății daunelor produse M Hospital).
- Pacientul va respecta personalul medical și regulile de ordine interioară ale M Hospital puse la dispoziția acestuia.
- Pacientul și aparținătorii vor avea un comportament corect în relațiile cu celelalte persoane şi cu personalul medico-sanitar, evitând încălcarea disciplinei, tulburarea liniștii și orice manifestare necuviincioasă sau neadecvată. Nemulțumirile vor fi aduse la cunoștință pe un ton adecvat si imediat ce este posibil personalului medical care este obligat să rezolve orice plângere.
- Pacientul și aparținătorii vor păstra curățenia saloanelor, culoarelor şi grupurilor sanitare şi să ajute personalul M Hospital la efectuarea și menținerea curățeniei.
- Pacienții și aparținătorii vor utiliza telefonul mobil pe modul „silențios”, fiind interzisă folosirea telefonului mobil în încăperile cu tehnică medicală. De asemenea, este interzisă fotografierea și filmarea cu telefonul mobil sau orice alt aparat special, atunci când pacientul se află în incinta M Hospital. Totodată, în interiorul și exteriorul M Hospital sunt interzise cu desăvârșire fumatul, consumul de băuturi alcoolice, jocurile de noroc.
- Pacienții și aparținătorii vor respecta semnificația indicatoarelor care restricționează accesul în zone cu risc de accident, contaminare, respectiv zone unde accesul public este interzis.
- Pacientul va păstra cu grijă banii, obiectele de valoare, telefonul mobil sau borseta cu acte de identitate, întrucat M Hospital nu răspunde de pierderea acestora.
- Pacientul va purta o vestimentație potrivită, adecvată.
- Din motive de siguranță, nu este permisă blocarea/închuierea ușii de la salonul/rezerva unde este cazat pacientul.
- Pentru pacienții care sunt spitalizați continuu, aceștia vor beneficia de mâncarea pusă la dispozitie de M Hospital, iar din motive de siguranță medicală nu sunt permise alimente aduse din afara M Hospital fără aprobarea medicului curant/medicului de gardă. În cazul existenței unei astfel de aprobări din partea medicului curant/medicului de gardă, veți depozita alimentele aduse din afara M Hospital în frigiderul din salon și nu în alte locuri (ex: noptiere).
- Pacinetul nu va părăsi incinta M Hospital pe durata spitalizării continue, decât în următoarele situații: (a) cazurile recomandate de medicul curant/de gardă (consultări și/sau analize la alte unități medicale; (b) cazurile permise de medicul curant/de gardă.
- La un pacient nu pot veni concomitent mai mult de 2 aparținători în salon; aparținătorii trebuie să poarte echipamentul de protecție obligatoriu (pus la dispoziție de M Hospital), trebuie să aibă comportament adecvat pe durata vizitei, să nu sufere de boli infecto – contagioase acute care pot influența negativ recuperarea pacienților; să nu aducă alimente sau medicație suplimentară pacientului fără acordul medicului de gardă; timpul de vizitare pentru pacienții aflați în recuperare postoperatorie imediată/ 48 ore este limitat la 10-15 minute; nu este recomandat accesul copiilor sub 14 ani în saloanele de post-operator imediat; accesul la pacient se face însoțit de personalul M Hospital.
Obligațiile specifice ale pacientului în cadrul M Hospital
Pacienții care accesează investigații imagistice:
- să respecte ora programării și să se prezinte cu minimum 15 minute înainte;
- să respecte indicațiile primite din partea personalului M Hospital cu privire la pregătirea pentru investigație, precum și pentru perioada post-investigație, dacă este cazul;
- să informeze personalul despre existența unor dispozitive implantabile (ex. pacemaker, proteze metalice) – în special pentru RMN;
- să respecte indicațiile de pregătire (post alimentar, îmbrăcăminte fără metal etc.);
- să comunice orice alergie cunoscută (ex: la substanțe de contrast);
- să păstreze liniștea în sala de așteptare și să urmeze instrucțiunile personalului tehnic;
- să nu filmeze/fotografieze în zona echipamentelor medicale.
Pacienții care accesează analize de laborator:
- să respecte ora programării și să se prezinte în condițiile indicate (ex. pe nemâncate, dacă este necesar);
- să anunțe personalul despre eventuale tratamente în curs sau afecțiuni relevante;
- să aducă, dacă este cazul, recipiente speciali pentru probe recoltate acasă (ex. uroculturi, coproculturi etc.);
- să respecte regulile de igienă în zona de recoltare;
- să evite consumul de alcool, cafeină sau fumatul înainte de recoltare, dacă acest lucru i-a fost indicat.
Pacienții care accesează consultații în ambulatoriu:
- să se prezinte la consultație cu documentele medicale relevante (bilete de trimitere, scrisori medicale, analize anterioare etc.);
- să ofere informații complete și corecte despre istoricul medical și tratamentele urmate;
- să respecte ora programării;
- să respecte deciziile medicului și planul de investigații/tratament propus;
- să respecte confidențialitatea și intimitatea altor pacienți și să evite aglomerarea spațiului de consultație.
Pacienții internați pentru intervenții medicale/chirurgicale:
- să se prezinte cu actele necesare (CI, card sănătate, bilet de internare, dovezi ale asigurării, analize preoperatorii dacă este cazul);
- să respecte programul de vizite și de odihnă al secției;
- să urmeze cu strictețe tratamentele și indicațiile medicului curant;
- să nu părăsească incinta fără acordul medicului;
- să respecte normele de igienă, inclusiv spălarea mâinilor și purtarea echipamentului de protecție dacă este necesar;
- să respecte regulile de conviețuire în salon (evitarea zgomotelor, păstrarea curățeniei etc.);
- să anunțe orice modificare în starea de sănătate.
Pacienții transportați de ambulanță:
- să coopereze cu personalul de pe ambulanță și să respecte indicațiile acestuia;
- să aibă asupra sa actul de identitate și, dacă este posibil, documente medicale relevante;
- să respecte regulile de siguranță în timpul transportului (purtarea centurii, poziționarea pe targă etc.);
- să nu intervină asupra aparaturii medicale din ambulanță;
- în caz de transport planificat, să respecte ora comunicată și să fie pregătit la domiciliu conform indicațiilor.
Pacienții aflați în îngrijire paliativă:
- să colaboreze activ cu echipa de îngrijire pentru respectarea planului individual de îngrijiri;
- să comunice orice disconfort fizic sau emoțional;
- să respecte medicația prescrisă și indicațiile privind igiena și alimentația;
- să respecte mediul de îngrijire și să manifeste respect față de ceilalți pacienți;
- să colaboreze în ceea ce privește managementul durerii și suportul psihologic/spiritual.