Drepturile pacientilor   

*Drepturile pacientilor sunt reglementate de Legea 95/2006, Legea nr. 46/2003 si Normele de aplicare ale Legii 46/2003 aprobate prin Ordinul Ministrului Sanatatii Publice nr. 386/2004, actualízate.

• Sa fie insotit de infirmieri, daca sunt in stare grava sau netransportabili (pe brancard sau cu carucior) in cadrul sectiei cat si in cadrul altor compartimente in raport cu prevederile medicului curant; Pacientul valid va merge la explorarile de pe alte sectii, insotit de personalul sanitar.

• Sa fie ajutat de infirmier sa se alimenteze in conditii igienice corespunzatoare, cu respectarea dietei prescrise de medical curant.

• Sa fie ajutat sa-si faca toaleta zilnica functie de starea sa de validitate.

• Sa i se efectueze in cel mai scurt timp investigatiile pentru precizarea diagnosticului si aplicarea tratamentului medical complet (curativ, preventiv si de recuperare) individualizat si diferentiat in raport cu starea bolnavului, natura si stadiul evolutiv al bolii.

• Sa fie informat (pacientul sau persoanele cele mai apropiate) asupra bolii si evolutiei, in scopul asigurarii eficientei tratamentului aplicat.

 

• Sa i se asigure o ambianta placuta, o alimentatie corespunzatoare afectiunii atat din punct de vedere cantitativ cat si calitativ, precum si o servire a mesei in conditii de igiena.

• Sa i se permita – in cazuri deosebite si cu avizul medicului sef de sectie – internarea cu insotitor, cu respectarea prevederilor legale.

• Sa paraseasca spitalul la cerere, dupa ce in prealabil a fost incunostiintat de consecintele posibile asupra starii lui de sanatate, consemnandu-se sub luare de semnatura a bolnavului si a medicului, aceasta situatie, in Foaia de Observatie.

• Sa i se elibereze la externare biletul de iesire, intocmit de medicul curant cu aprobarea medicului sef de sectie precum si sa primeasca recomandari de tratament dupa externare, eventual certificate de concediu medical, retete gratuite/compensate.

• Sa completeze chestionarul de satisfactie la externare.

• Sa beneficieze de toate ingrijirile medicale, fara a fi conditionat de avantaje materiale sau servicii personale.

Obligatiile pacientilor

• Sa respecte regulile de acces in unitate, ariile de acces, regulile de conduita si disciplina ale spitalului, regulile si orarul de vizita.

• Trebuie sa prezinte la accesul in unitate, personalului desemnat cu securitatea , un document de identificare.

• Sa nu produca zgomote puternice, de orice natura si sa nu initieze actiuni care pot produce disconfort pacientilor internati si celorlalte persoane din jur.

• Sa nu fumeze in incinta spitalului, sa nu consume sau sa introduca in spital bauturi alcoolice ori substante periculoase sau interzise de lege.

• Sa pastreze curatenia in rezerva.

• Pe durata spitalizarii, sa nu paraseasca incinta spitalului fara acordul medicului de garda.

• Sa respecte intimitatea si confidentialitatea persoanei, viata privata si programul celorlalti pacienti, inclusiv ale personalului medical.

• Sa utilizeze cu atentie si sa nu deterioreze bunurile spitalului, precum si bunurile aflate in proprietatea altor persoane, daca este cazul; in cazul deteriorarii unor obiecet sa anunte personalul medical sau administrativ.

• Sa asigure individual paza si protectia bunurilor personale de valoare pe care le introduc in spital, asumandu-si intreaga responsabilitate cu privire la acestea, sau sa le depuna pentru pastrare pana la externare in safe sau la persoanele desemnate ( secretariat).

• Sa ofere personalului medical toate informatiile relevante pe care le detin despre starea de sanatate proprie, precum si informatiile de orice alta natura (apartenenta religioasa, valori si cutume culturale, etnice , obiceiuri alimentare, etc.) care pot afecta sau influenta ingrijirea medicala si serviciile conexe furnizate.

• Sa ofere informatii exacte si complete in legatura cu spitalizarile anterioare, tratamente si proceduri urmate anterior.

• Sa solicite personalului medical informatii detaliate cu privire la starea individuala de sanatate, investigatiile si analizele realizate, diagnosticul stabilit si tratamentul propus, inainte de a isi da consimtamantul fata de orice procedura si act medical pe care il accepta.

• Sa respecte cu strictete planul de tratament si sa discute despre orice schimbare pe care o doresc sau care intervine din cauze externe, cu medicii curanti sau cu medici din aceeasi arie de specializare cu cei care au stabilit tratamentul.

• Sa isi asume intreaga responsabilitate pentru consecintele ce apar in cazul refuzului de a urma tratamentul, instructiunile si recomandarile personalului medical.

• Sa informeze personalul medical, intocmai si la timp, cu privire la orice manifestare sau reactie la tratamentul sau medicamentele prescrise.

• Sa informeze personalul medical si sa solicite sprijin pentru orice nelamuriri si intrebari cu privire la documentele medicale, inclusiv instructiunile privind ingrijirea si tratamentul la domiciliu.

• Sa ia in calcul faptul ca poate exista un motiv obiectiv pentru care un serviciu medical nu este disponibil la un anumit moment si intr-o anumita forma, si sa fie informat despre alternative de investigatie propusa, costuri suplimentare.

• Sa se prezinte la consultatii / interventii / internare la ora stabilita conform programarii sau sa anunte secretariatul cu cel putin 24 de ore inainte de aceasta, in cazul in care programarea trebuie anulata sau modificata.

• Sa solicite orice informatii referitoare la costurile si deconturile pentru serviciile medicale furnizate si sa achite aceste facturi.

• La un pacient nu pot veni concomitent ai mult de 2 apartinatori in salon; apartinatorii trebuie sa poarte echipamentul de protectie obligatoriu ( pus la dispozitie din secretariat), trebuie sa aiba comportament adecvat pe durata vizitei, sa nu sufere de boli infecto – contagioase acute care pot influenta negativ recuperarea pacientilor; sa nu aduca alimente sau medicatie suplimentara pacientului fara acordul medicului de garda; timpul de vizitare pentru pacientii aflati in recuperare postoperatorie imediata/ 48 ore este limitat la 10-15 minute; nu este recomandat accesul copiilor sub 14 ani in saloanele de postoperator imediat; accesul la pacient se face insotit de personalul unitatii.

• Pacientii si apartinatorii trebuie sa respecte ariile si zonele de acces ale unitatii